Podvodníci jsou stále vynalézavější. Nově banky klienty varují před tzv. vishingem, kdy se podvodníci snaží z klientů vylákat citlivé údaje k platební kartě po telefonu. Vydávají se přitom za zaměstnance banky.
V poslední době banky evidují zvýšený počet útoků na jejich klienty. Konkrétně se jedná o tzv. vishing (spojení slov voice-hlas a pishing), kdy podvodníci klientům volají z podvržených telefonních čísel, vydávají se za zaměstnance banky a snaží se z nich vylákat údaje o platební kartě.
Česká bankovní asociace (ČBA) důrazně před těmito útoky varuje a klienty upozorňuje, že banky tyto citlivé údaje nikdy nevyžadují v rámci telefonního hovoru. Pokud vám tedy někdo zavolá, tvrdí, že je z vaší banky a bude po vás chtít například PIN, v žádném případě jej nesdělujte a okamžitě zavěste. Jedná se o podvodníka.
Jak takový vishing vůbec funguje? Ze strany podvodníků je to jednoduchý, a bohužel účinný trik. Podvodníci nejprve napodobí telefonní číslo, které vypadá stejně nebo hodně podobně jako číslo zákaznického centra banky. Poté telefonují náhodně vybraným lidem, kterým tvrdí, že jejich platební karta byla zneužita.
Seriózně a přesvědčivě znějící hlas se nejprve snaží vzbudit důvěru. Ve skutečnosti je však cílem v lidech vyvolat strach a paniku, aby jim zabránili v přemýšlení. Konverzace většinou začíná nějak takto: „Stala se menší nepříjemnost, a jelikož jste náš dlouholetý zákazník a využíváte naše služby, tak jsme se rozhodli vás kontaktovat, protože vaše platební karta byla zneužita… Nemusíte se bát, vše s vámi vyřešíme hned teď po telefonu.“
Vystrašení lidé bojící se o své úspory jim pak sdělí vše, co po nich chtějí (číslo karty, PIN, CVV kód, dobu platnosti a další), aby údajně zneužitou kartu zablokovali. Pokud se jim podaří tyto údaje získat, snaží se je zneužít.
Banky klientům zprávy obsahující podobná varování před útoky podvodníků posílají vždy do zpráv v elektronickém bankovnictví. Klientům banky rovněž neustále připomínají, že získávání citlivých údajů po telefonů nepatří ke standardním způsobům komunikace mezi bankou a jejím klientem.
Pokud se tak stane a vás tímto způsobem podvodník osloví, nejenže mu žádné údaje v žádném případě nesdělujte, ale okamžitě na pokus o podvod upozorněte svou banku. Banka celou situaci prověří a případně vámi sdělené podrobnosti včetně podvodného číslo předá policii ČR, které podobné případě řeší.
« Česká spořitelna zavádí nový účet, tentokrát skutečně bez poplatků | Vláda chce zrušit superhrubou mzdu a poslat seniorům příspěvek 5 000 Kč »