Kvůli celosvětové pandemii koronaviru, byla v Česku vyhlášena karanténa. Následky opatření budou ohromné a postiženi budou jak podnikatelé, tak i domácnosti. Máme pro vás aktuální informace, jaké změny chystají bankovní i nebankovní společnosti v souvislosti s možnými potížemi při splácení úvěrů.
Obchody až na výjimky byly zavřeny. Podnikatelé nemohou v plném rozsahu provozovat svou činnost, někteří ji museli úplně zastavit. Spousta lidí přijde o část nebo dokonce celý příjem, což se může projevit na schopnosti splácet závazky. Bankovní a nebankovní poskytovatelé půjček proto upravují změny podmínek.
Asi nejjednodušším krokem, který mohou poskytovatelé půjček učinit, je nabídnout klientům možnost placení splátek odložit. Konkrétně by se mělo jednat o tři měsíce. Alespoň prozatím. V ideálním případě by odložení splátek nemělo vést k zapsání klienta do registru dlužníků a ovlivnit tak jeho platební historii.
Nyní je nutné správně nastavit procesy a systémy, aby vše proběhlo hladce a bez problémů. Poskytovatelé musí vše projednat s Českou národní bankou, aby nedošlo k porušení pravidel. Česká bankovní asociace prosí klienty, aby měli trpělivosti s podáním žádosti o odklad splátek.
„Banky budou muset individuálně pracovat s jednotlivými klienty a zjišťovat důvody jejich platebních obtíží, aby přiměřeně tomu upravily jejich splátkové kalendáře. Důležitý bude i průběžný monitoring bonity klientů, kterým odloží splátky, kvůli včasnému zachycení případného dalšího zhoršování jejich situace. Není však možné nadefinovat jednotné 'pracovní postupy', jak by banky měly postupovat, z důvodu různorodosti systémů a přístupů jednotlivých bank,“ uvedla pro Právo mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.
Pro období 20.3. až 20.4. 2020 došlo k úpravě podmínek u všech dosud sjednaných rychlých půjček.
U bezhotovostní půjčky 30 lze zrušit:
U půjčky Credit 365 je možné:
Pokud by však klient neuhradil splátku ani za těchto 90 dní, budou mu tyto výhody zrušeny a bude tak povinen zaplatit celou částku včetně účtovaných úroků i úroků z prodlení.
Také Provident v nouzové situace umožňuje odložení splátek a mění podmínky. Mezi změny patří i pojištění platebních neschopnosti KOMPLEX zdarma ke všem půjčkám sjednaným v době od 25.3. do 21.4. 2020. V případě pojistné události, k níž dojde do 6 měsíců od sjednání půjčky, bude pojistné plnění navýšené na dvojnásobek.
Pojištění KOMPLEX se vztahuje na:
Pojištění KOMPLEX zdarma neplatí pro půjčku START či při nesplnění podmínek pro sjednání pojištění platební neschopnosti.
Přijdete-li v důsledku koronaviru o část nebo celý příjem a nebude tak moci dál řádně splácet svoji půjčku, ihned o tom informujte svého poskytovatele půjčky. Ten najde nejlepší možné řešení, jak tuto situaci překonat bez sankcí.
S novou půjčkou raději počkejte na vhodnější dobu nebo alespoň dbejte na zásady bezpečného půjčování a to nejen během tohoto krizového období.
« Koruna je nejslabší za poslední léta, co to pro nás znamená? | Jak si můžete (při)vydělat online? Možností je celá řada »